۱۳۹۳ آبان ۱۴, چهارشنبه

کرمانشاه«کرماشان»- گهواره گوران«گاواره گوران»- کوهستان دالاهو«داله هوو»- چشم اندازی بر منطقه ی قلعه زنجیر«قه لا زه نجیر» تا دشت مورد«مورت» و منطقه ی ثلاث و ...

وینه ی دکتر کیخسرو بابایی 




کرمانشاه«کرماشان»- گهواره گوران«گاواره گوران»- کوهستان دالاهو«داله هوو»- چشم اندازی بر منطقه ی قلعه زنجیر«قه لا زه نجیر» تا دشت مورد«مورت» و منطقه ی ثلاث و ...
*******************************************************************
آی عشق آی عشق
از: احمد شاملو- دفتر ابراهیم در آتش
===============
همه
لرزش دست و دلم از آن بود
که عشق
پناهی گردد
پروازی نه
گریزگاهی گردد

آی عشق! آی عشق!
چهره آبی ات پیدا نیست

و خنکای مرحمی
بر شعله ی زخمی
نه شور شعله
بر سرمای درون

آی عشق! آی عشق!
چهره سرخ ات پیدا نیست









کرمانشاه«کرماشان»- کوهستان دالاهو«دالەهوو»- روستای قلعه زنجیر«قەلا زەنجیر»- سراب قلعه زنجیر«سەراو قەلا نر وە»
فصل ِزمستان
***
««« آب یعنی زندگی »»»
قداست آب در جهانبینی اصیل ایران و در آئین یارسان، همان قداست زندگی است. آب سرچشمه ی آبادانی است و یکی از پیکریابی خُدا در این جهانبینی می باشد.
خرداد در اوستا «هـَئوروَتات» و در پهلوی «خُردات» یا «هُردات» به معنی رسایی و کمال است که در گات‌ها یکی از فروزه‌های اهورا مزدا و در اوستای نو نام یکی از هفت امشاسپند و نماد رسایی اهورا مزدا است. خرداد، امشاسپند بانویی است که نگهداری از آب‌ها در این جهان خویشکاری اوست و کسان را در چیرگی بر تشنگی یاری می‌کند از این روی در سنت، به هنگام نوشیدن آب از او به نیکی یاد می‌شود. در گات‌ها، از خرداد و امرداد پیوسته در کنار یکدیگر یاد می‌شود و در اوستای نو نیز این دو امشاسپند، پاسدارنده آب‌ها و گیاهان اند که به یاری مردمان می‌آیند و تشنگی و گرسنگی را شکست می‌دهند. در یسنا، هات ۴۷، آمده‌است که اهورامزدا رسایی خرداد و جاودانگی امرداد را به کسی خواهد بخشید که اندیشه و گفتار و کردارش برابر آیین راستی است.
یکی از مهم‌ترین آیین‌های روز خرداد که در جشن خرادگان پررنگ تر می‌شود، رفتن به سرچشمه‌ها یا کنار دریاها و رودها، تن شویی در آب و خواندن نیایش‌های ویژه این روز همراه با شادی و سرور در کنار خانواده و دوستان بوده‌است. بر این پایه، در این روز توجه‌ای ویژه می‌شده به نگهداری و نوسازی جای‌هایی که آب از آن‌ها سرچشمه می‌گیرد و در آنجا جاری می‌شود چون چشمه‌ها، چاه‌ها، جوی‌ها، کاریزها و رودها که با آب زندگی بخش خود، ادامه زندگی را در این کره خاکی برای زیستمندان امکان پذیر می‌کنند.



- سَرپُل ِزَهاب«سه‌رپیلی زه‌هاو»
دامنه‌ی کوه «بازی دەراز»- چشم اندازی بر روستاهای «ئاو باریک» و «زەرین جو»


کرمانشاه«کرماشان»- کوهستان دالاهو«دالەهوو»- روستای قلعه زنجیر«قەلا زەنجیر»- سراب قلعه زنجیر«سەراو نر وە»
فصل ِزمستان
***
««« آب یعنی زندگی »»»
قداست آب در جهانبینی اصیل ایران و در آئین یارسان، همان قداست زندگی است. آب سرچشمه ی آبادانی است و یکی از پیکریابی خُدا در این جهانبینی می باشد.
خرداد در اوستا «هـَئوروَتات» و در پهلوی «خُردات» یا «هُردات» به معنی رسایی و کمال است که در گات‌ها یکی از فروزه‌های اهورا مزدا و در اوستای نو نام یکی از هفت امشاسپند و نماد رسایی اهورا مزدا است. خرداد، امشاسپند بانویی است که نگهداری از آب‌ها در این جهان خویشکاری اوست و کسان را در چیرگی بر تشنگی یاری می‌کند از این روی در سنت، به هنگام نوشیدن آب از او به نیکی یاد می‌شود. در گات‌ها، از خرداد و امرداد پیوسته در کنار یکدیگر یاد می‌شود و در اوستای نو نیز این دو امشاسپند، پاسدارنده آب‌ها و گیاهان اند که به یاری مردمان می‌آیند و تشنگی و گرسنگی را شکست می‌دهند. در یسنا، هات ۴۷، آمده‌است که اهورامزدا رسایی خرداد و جاودانگی امرداد را به کسی خواهد بخشید که اندیشه و گفتار و کردارش برابر آیین راستی است.
یکی از مهم‌ترین آیین‌های روز خرداد که در جشن خرادگان پررنگ تر می‌شود، رفتن به سرچشمه‌ها یا کنار دریاها و رودها، تن شویی در آب و خواندن نیایش‌های ویژه این روز همراه با شادی و سرور در کنار خانواده و دوستان بوده‌است. بر این پایه، در این روز توجه‌ای ویژه می‌شده به نگهداری و نوسازی جای‌هایی که آب از آن‌ها سرچشمه می‌گیرد و در آنجا جاری می‌شود چون چشمه‌ها، چاه‌ها، جوی‌ها، کاریزها و رودها که با آب زندگی بخش خود، ادامه زندگی را در این کره خاکی برای زیستمندان امکان پذیر می‌کنند.









هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر