کرمانشاه«کرماشان»- ریجاب«ریژاو»- منطقه ی بابایادگار«باوه یاگار»
کرمانشاه«کرماشان»- سَرپُل ِزَهاب«سهرپیلی زههاو» < - - - > ریجاب«ریژاو»
کوه شاهنشین- تنگهی «هونه» با دورنمائی از منطقهی «بانزهردهی باوهیاگار» ...
کرمانشاه«کرماشان»- سَرپُل ِزَهاب«سهرپیلی زههاو» < - - - > ریجاب«ریژاو»
کوه شاهنشین- تنگهی «هونه» با دورنمائی از منطقهی «بانزهردهی باوهیاگار» ...
با تشکر له زحمات بزرگوارن دکتر کیخسرو بابایی و کاکه فرامرز بابایی
کرمانشاه«کرماشان»- سَرپُل ِزَهاب«سهرپیلی زههاو» < - - - > ریجاب«ریژاو»
کوه شاهنشین- تنگهی «هونه» با دورنمائی از منطقهی «بانزهردهی باوهیاگار» ...
کرمانشاه«کرماشان»- سَرپُل ِزَهاب«سهرپیلی زههاو» < - - - > ریجاب«ریژاو»
کوه شاهنشین- تنگهی «هونه» با دورنمائی از منطقهی «بانزهردهی باوهیاگار» ...
کرمانشاه«کرماشان»- سَرپُل ِزَهاب«سهرپیلی زههاو» < - - - > ریجاب«ریژاو»
کوه شاهنشین- تنگهی «هونه»
کوه شاهنشین- تنگهی «هونه»
کرمانشاه«کرماشان»- سَرپُل ِزَهاب«سهرپیلی زههاو» < - - - > ریجاب«ریژاو» کوه شاهنشین- با دورنمائی از شهر سَرپُل ِزَهاب«سهرپیلی زههاو» ... |
باوه یاگار» |
کرمانشاه«کرماشان»- ریجاب«ریژاو»- منطقه ی بابایادگار«باوه یاگار»_ چشمه ی «قه سلان»
-------------------------- -------------------------- -----------------------
چشمه ی «قه سلان» نزد یارسانیان نمادی از قداست و ارجمندی آب در پیوند آن با پیکریابی خُداست.
بخشی از مراسم آئینی یارسان در «جَم» آنست که کاسه ی آب پاک و زُلالی را حلقه وار بین «جَم» نشینان می گردانند تا هر «جَم» نشینی جُرعه ای از آن را بنوشد. آب یکی از پیکریابی های خُداست و نوشیدن جُرعه ای از آن آب برای هر «جم» نشین، نشان پُر شدن هر پیمانه ی جانی از خُداست. خُدا، ساقی جان هاست.
مولوی:
ای ساقی جان پر کن آن ساغر پیشین را
آن راه زن دل را آن راه بر دین را
زان می که ز دل خیزد با روح درآمیزد
مخمور کند جوشش مر چشم خدابین را
آن باده انگوری مر امت عیسی را
و این باده منصوری مر امت یاسین را
خمها است از آن باده خمها است از این باده
تا نشکنی آن خم را هرگز نچشی این را
آن باده بجز یک دم دل را نکند بیغم
هرگز نکشد غم را هرگز نکند کین را
یک قطره از این ساغر کار تو کند چون زر
جانم به فدا باشد این ساغر زرین را
--------------------------
چشمه ی «قه سلان» نزد یارسانیان نمادی از قداست و ارجمندی آب در پیوند آن با پیکریابی خُداست.
بخشی از مراسم آئینی یارسان در «جَم» آنست که کاسه ی آب پاک و زُلالی را حلقه وار بین «جَم» نشینان می گردانند تا هر «جَم» نشینی جُرعه ای از آن را بنوشد. آب یکی از پیکریابی های خُداست و نوشیدن جُرعه ای از آن آب برای هر «جم» نشین، نشان پُر شدن هر پیمانه ی جانی از خُداست. خُدا، ساقی جان هاست.
مولوی:
ای ساقی جان پر کن آن ساغر پیشین را
آن راه زن دل را آن راه بر دین را
زان می که ز دل خیزد با روح درآمیزد
مخمور کند جوشش مر چشم خدابین را
آن باده انگوری مر امت عیسی را
و این باده منصوری مر امت یاسین را
خمها است از آن باده خمها است از این باده
تا نشکنی آن خم را هرگز نچشی این را
آن باده بجز یک دم دل را نکند بیغم
هرگز نکشد غم را هرگز نکند کین را
یک قطره از این ساغر کار تو کند چون زر
جانم به فدا باشد این ساغر زرین را
- ریجاب«ریژاو»- بابایادگار«باوه یاگار»- «سَی ده وریش» |
کرمانشاه«کرماشان»- کرند«کرن»- ریجاب«ریژاو»- کوهستان دالاهو«دالههوو»- «باوه یاگار» |
کرمانشاه«کرماشان»- کرند«کرن»- ریجاب«ریژاو»- کوهستان دالاهو«دالههوو»- «باوه یاگار» «هانیتا» منزلگاه «شاه ئیورائیم» |
کرمانشاه«کرماشان»- کرند«کرن»- ریجاب«ریژاو»- کوهستان دالاهو«دالههوو»- «باوه یاگار» |
کرماشان- ریژاو- له بان کیوه شاه نشین و مله کونتی چاو ئه ندازیک له ئاوائی زرده و باوه یاگار! |
با تشکر له زحمات بزرگوارن دکتر کیخسرو بابایی و کاکه فرامرز بابایی
کرمانشاه«کرماشان»- کرند«کرن»- ریجاب«ریژاو»- کوهستان دالاهو«دالههوو»- «باوه یاگار» منزلگاه «داوو» |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر