۱۳۹۳ خرداد ۱۴, چهارشنبه

کوهستان داله هوو- باوه یاگار- چاو اندازیک له «مله سَرانه» و قوله ی «آشیا وای»!

کرماشان- کرن- ریژاو- کوهستان داله هو- نیایشگاه و آتشگاه و جشنگاه ِ«باوه یاگار»!

دیدگاه:
اساس جهانبینی و فلسفه ی آئین دیرپای یارسان بر یار و جُفت و هم خانه بودن هر جانی بطور عام و هر انسانی بطور خاص با خُداست. خُدا، یار و جفت در تکوین و تغییر و تحول و تکامل هر ذره و جانی در گیتی است. اگر بخواهیم چنین جهانبینی و فلسفه ای را شاعرانه بیان کنیم شاید بتوان چنین گفت:
« هر جهانی جانیست و هر جانی جهانیست! »
روایت پیدایش «باوه یاگار» از دانه ای انار و پیوند این روایت با آتش، تصویری از جهابینی آفرینش -بر اساس پیدایش و رویش- در فرهنگ و آئین یارسان را برای ما به نمایش می گذارد:

بنیامین مه ره مو:
سولتان ئه زه م، سولتان ئه زه م
دانه ی روی زمین سولتان ئه زه م

گرسا(تکوین یافتن) دانه وه حوکم خواجه م
په ری نمایان پیره ی نه رگس چه م
***
بنیامین مه ره مو:
یادگاره و یار، ...
ئه وسا بییش مه نزور یادگاره و یار

سولتان ئه زیم داود نازار
یادگارشان به رده ن ئه وگره ی نار

په ری زمایشت بیا و به س شه رد
ئه مر سولتان بی یادگار قه ویل که رد

نیاش وه ته نویر نه شه راره ی نار
فه رما وه داود سه ر ته نویر بنار ...

در این روایت، انار(خوشه ی دانه های آتش) و تنور(آتشکده) پیکریابی های خُدا هستند، و دانه ی انار و باوه یاگار پیکریابی جان بطور عام و خاص است و هر جانی(دانه ی انار و آتش) هم گوهر با خُدا(انار و آتشگاه) است و از خودافشانی آن آفریده می شود. آزمایش ِ در خرمن ِ آتش رفتن ... آزمایش ِ هم گوهر بودن جان با خُداست!

مولوی:
مرغی ملکی زانسوی گردون بپرد

آن سوی که سوی نیست بیچون بپرد

آن مرغ که از بیضه ی سیمرغ بزاد

جز جانب سیمرغ بگو چون بپرد!؟
یاگار- چاو اندازیک له «مله سَرانه» و قوله


کرماشان- ریژاو- کوهستان داله هوو- چاو اندازیک له منطقه ی ریژاو و پیران تا ده یشت بشیوه و که ل داوو و شاری سرپیلی زه هاو و کوه پاتیر و ده نه وشک و سَرکِش و ... گشتی له یه ک نگاه!




 کوهستان داله هوو- باوه یاگار- چاو اندازیک له «مله سَرانه» و قوله ی «آشیا وای»!


با تشکر  له  زحمته کان دکتر کیخسرو بابایی  و  کا  فرامرز بابایی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر