۱۳۹۴ آذر ۱۵, یکشنبه

کرمانشاه«کرماشان»- گهواره گوران«گاواره‌ی گوران»- یادمان«شون‌گە» تیمور بانیارانی ***



کرمانشاه«کرماشان»- گهواره گوران«گاواره‌ی گوران»- «گورگاوه‌رز» < - - - > «بانیاران»
درخت بلوط کهن‌سال
دار به‌روی کونه‌سال
***
آهای اورست !
به بلندای آسمان خراشت نناز !
من بلوط هزارساله ام
تنم قوی
ریشه ام دراااااااااز
نه سنگ
نه آتش
صورتم نخراشید
من از تبر خورده ام
تبر از تنم !


(شاعر: زرشید
)


تیمور بانیارانی می‌فرماید:

داوودی به‌شه‌ر
مورغی دیم نه زیل داوودی به‌شه‌ر


ئه‌لماس هژمه‌ت بوره‌نده‌ی دوو سه‌ر
فه‌تات و فتوور فه‌تح فانی که‌ر

سه قالب یه‌ک مه‌غز چل شه‌م یه‌ک فه‌نه‌ر
دو کان یه‌ک کالا سه زه‌وج یه‌ک به‌شه‌ر

ته‌یموورم تاووس موسته‌فام نه زیل
دیده‌ی شه‌کاکان پوشان په‌رده‌ی لیل

شون شه‌م وه‌سته‌ن نه جامه‌ی حه‌یاس
ئاخیز که‌رد نه چه‌پ وه‌ست نه ته‌خت راس

حه‌یده‌ره‌ن موسی ره‌مز ساحبکار
شه‌ش زات نه سه زیل یه‌ک جه‌سه‌د قه‌رار

سه دیده یه‌ک دل سه زات یه‌ک ئه‌نداز
ته‌یموور یار نه‌و ده‌م مه‌بو سه‌ر ئه‌فراز
- - -
دیدگاهی آزاد و ناتمام:

تیمور بانیارانی در اینجا به بعضی از رمز و رازهای جهانبینی مُغان و آئین یارسان اشاره می‌کند. او با نام بردن از خود، در واقع، تصویربنیادی و فطری انسان را در این جهانبینی و آئین بازتاب می‌دهد. او اشاره می‌کند به تُخم و گوهر پنهان خُدا در هر جانی، که در خودجوئی انسان ، همچون مُرغی به پرواز در می‌آید و فروهر می‌شود. خُدا، شهباز پنهان جان‌هاست. خُدا، الماس وجود هر جانی است که در خودکاوی کشف و نمایان می‌شود و می‌درخشد. زندگی در گیتی، در حقیقت، دُکانی برای خودجوئی و داد وستد چنین الماس پنهانی در وجود است. طاووس، پیکریابی خُدای رنگین کمانی است که رنگ‌های خود را در گیتی می‌افشاند، و با گسترش بُن و کان ِرنگین خود، گیتی را رنگین می‌کند. او همچنین به جهانبینی "سه تا یکتائی" یا "یَری تَنی" یا "سَهاکی" اشاره می‌کند که بُن و دانه‌ی درخت گیتی و کیهان است ...

«شاد و خُرَّم و پیروز باشید»



کرمانشاه«کرماشان»- گهواره گوران«گاواره‌ی گوران»- ناحیه‌ی کامران«ناوچه‌ی کامران»
سَد ِآزادی«به‌ندئاوی ئازادی»




کرمانشاه«کرماشان»- گهواره گوران«گاواره‌ی گوران»- «زاوله»
***
کارگاه ابزارسازی-چاقوسازی استاد شریف رضائی زاوله
تلفن همراه: 09183315232


روستای زاوله، همراه با ابزارسازی در شهر کرند«کرن»، یکی از مراکز ابزارسازی غرب کشور بوده است. با انقلاب صنعتی در غرب و واردات ابزارهای گوناگون از آنجا به ایران، ابزارسازی بومی در ایران تضعیف شد، و بسیاری از کارگاه‌های ابزار سازی ناچار به تعطیلی شدند. کارگاه‌های بومی سرچشمه‌ی دانش ابزارسازی هستند و تحول و پیشرفت آن‌هاست که صنعت ابزارسازی مدرن را بوجود می‌آورند. دنیای غرب هم در چند قرن اخیر با تحول و تکامل اندیشه‌های ابزاسازی یونان و روم باستان توانست انقلاب صنعتی ایجاد کند. اما ما نتوانستیم، چراکه، ما همین کارگاه‌های ابزارسازی بومی را مورد بی‌مهری قرار دادیم و برای بُن اندیشه‌های آن‌ها ارزش قائل نشدیم و در نهایت از چنین اندیشه‌های بنیادی که حاصل هزاران سال مراوده‌ی مردم منطقه با طبیعت بود، تهی شدیم و توان آفرینندگی خود را از دست دادیم.
پس بیائیم با خریداری ابزار از چنین کارگاه‌هائی آنان را مورد پشتیبانی قرار دهیم و نگذاریم که آخرین یادگارهای این دانش کُهن از بین برود.

«شاد و خُرَّم و پیروز باشید»


کرمانشاه«کرماشان»- گهواره گوران«گاواره‌ی گوران»
چهره‌ی فصل پائیز در باغات گهواره ...!
«چیره‌ی وه‌رزی پایز له‌ناو باخانی گاواره ...!»
کرمانشاه«کرماشان»- گهواره گوران«گاواره‌ی گوران»
چهره‌ی فصل پائیز در باغات گهواره ...!
«چیره‌ی وه‌رزی پایز له‌ناو باخانی گاواره ...!»



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر